דיאטה - ביחד או לחוד


ההחלטה לרדת במשקל נובעת אצל כל אחד מסיבות שונות. חלקנו מוטרדים מהמראה החיצוני, חלקנו ממצב בריאותי. כך או כך, כאשר מתקבלת ההחלטה לרזות, בד"כ קל יותר לעמוד בתהליך, כשאתה חלק ממסגרת מסודרת הכוללת ליווי ותמיכה מקצועית. החכמה היא לבחור מה באמת מתאים לנו ויענה על הצורך הספציפי שלנו.

קיימות שלל אופציות של מסגרות הרזיה שונות. בחרתי להציג שתי מסגרות תומכות להרזיה - האחת קבוצתית והשנייה אישית. כמובן שלכל מסגרת יש את היתרונות שלה, ומדובר בעניין אישי. מה שמתאים לאחד, לא בהכרח יתאים לאחר.

קבוצות תמיכה

בישראל פועלות קבוצות תמיכה שונות ורבות שמטרתן לסייע לנו לרזות.

עקרונות המסגרת הקבוצתית:
- מפגש אחד בשבוע ביום ובשעה קבועים וידועים מראש.
- תפריטים לכלל האוכלוסייה, המחולקים בד"כ לפי קצובת קלוריות יומית: 1800 קל', 1500 קל' ו-1200 קל'.
- השקילה מתבצעת בדרך כלל במעמד הקבוצה.
- לאחר השקילה יש סבב בין משתתפי הקבוצה ובו מציינים מי ירד במשקל, מי עלה, מפרגנים או מעודדים אחד את השני.
- מציינים את היורד בגדול של השבוע.
- לאחר הסבב יש בדרך כלל שיחה על נושא כלשהו הקשור להרזיה.

למי מתאימה מסגרת קבוצתית?
- לאנשים תחרותיים שההשוואה בינם לבין אחרים מסייעת להם לגייס יותר כוחות לתהליך ("בשבוע הבא אני אהיה היורד בגדול", או "אם היא הצליחה ככה, למה שאני לא אצליח?").
- לאנשים שזקוקים לחברה, לתחושת הקהילה ("כולם פה באותה סירה"), ולשיתוף אחרים במה שעובר עליהם.
- לאנשים שבמקרה של עלייה במשקל, חוסר הנעימות בלעמוד מול כולם ולהודות שלא הקפידו מספיק, עוזרת להם להתאמץ יותר בהמשך.
- למי שמעוניין להוזיל עלויות.

החסרונות במסגרת הקבוצתית:
-התפריט כללי ואינו מותאם אישית לכל אדם מבחינת סדר היום, הטעם האישי והמצב הבריאותי.
- חשיפה בפני כל – הן מבחינת המשקל והן מבחינת שיתוף מידע עם יתר הקבוצה.
-למי שמפספס מפגש, אין הזדמנות שנייה להישקל, אלא להמתין למפגש בשבוע הבא.

תהליך הרזיה אישי

גם כאן קיימות מסגרות שונות המציעות תהליך אישי, כלומר אחד על אחד, להרזיה.

עקרונות המסגרת האישית להרזיה:
- תפריט מותאם אישית לכל אחד ואחת על פי סדר היום, המצב הבריאותי והעדפות הטעם.
- מפגש אחת לשבוע הנקבע ביום ובשעה הנוחים ללקוח.
- מפגש אישי אחד על אחד בו מתנהלת שקילה פרטית ושיחה על האתגרים הספציפיים של הלקוח בשבוע שחלף ובשבוע הקרוב, וכיצד להתמודד עמם בצורה הטובה ביותר.
- ליווי הלקוח גם במהלך השבוע במייל, וואטסאפ, אפליקציה וכדומה.

למי מתאימה מסגרת אישית להרזיה:

- לאנשים שהיומן שלהם עמוס וזקוקים למסגרת גמישה שתתאים להם מבחינת השעות והימים.
- לאנשים שמעדיפים דיסקרטיות.
- לאנשים שחשוב להם שיהיה להם תפריט מותאם אישית לצורכיהם המדויקים.
- לאנשים הזקוקים לליווי אישי גם במהלך השבוע בין פגישה אחת לבאה.
- לאנשים שתחרות מרתיעה אותם ולא מניעה אותם להתאמץ יותר.
- לאנשים שאין להם סבלנות לשמוע "צרות של אחרים".

החסרונות במסגרת האישית:
- אין עם מי להשוות את עצמך מבחינת הצלחה/חוסר הצלחה.
- אין תקשורת עם אנשים נוספים למעט המטפל האישי.
- בטיפול אישי עולים נושאים אישיים שמפריעים ללקוח בחייו, והשיחה עליהם מחייבת אותו לעתים להסתכל במראה, להכיר במציאות ולהתמודד עמה. לא כל אדם מוכן לכך רגשית.
- עלות המסגרת האישית גבוהה יותר מעלות מסגרת קבוצתית.

לסיכום:
אני מאמינה שכאשר מדובר בבריאות, חשוב שהתהליך יהיה מלווה באנשי מקצוע ובמסגרת תומכת כלשהי, אבל זכרו: בין אם תצטרפו למסגרת הרזיה קבוצתית או אישית, כל מסגרת שבה תבחרו תעבוד - רק אם אתם בעצמכם תעבדו!!! 

הכותבת יסמין חיו היא ד"ר (Ph.D) למדעי הבריאות, מומחית להרזיה ובעלת העסק "לרדת בקלות" | www.easydieta.co.il

התכנים המובאים במאמר אינם מהווים עצה רפואית או תחליף להתייעצות עם רופא