ההתנצלות שהסתבכה


טקס פרסי האוסקר שהתקיים בפברואר בהוליווד היה יוצא דופן בלא מעט מובנים. ראשי האקדמיה לקולנוע הודיעו כבר בתחילת השנה כי יערכו בו שינויים במטרה לעדכן את הטקס הארכני והמעייף, שהתאפיין בסרטי איכות לאניני הקולנוע, ולחבר אותו לקהל צעיר ובעיקר לשוברי הקופות עתירי התקציב והאפקטים, קרי סרטי הקומיקס של אולפני "מארוול" ו- DC. הם כמובן לא פיללו לכך שהשינוי הבולט ביותר בטקס תהיה העובדה שלא יהיה לו מנחה מרכזי.

פעם התחרו טובי הבדרנים והקומיקאים בהוליווד על ההזדמנות להוביל את ערב הפרסים היוקרתי של בירת הקולנוע העולמית, אליו מגיעים גדולי הכוכבים ואנשי המפתח של התעשייה. זכייה בהגשת טקס האוסקר נחשבה לא פעם כחותמת על קבלתך לליגת העל של הבידור העולמי. והנה השנה, לאחר שהמגיש המיועד, הקומיקאי שחום העור קווין הארט, נאלץ לפרוש לאחר שנתפס באמירות הומופוביות, לא היו "קופצים" על התפקיד. מגיש הטקס הקודם, מנחה הטלוויזיה ג'ימי קימל סירב בנימוס, וגם מנחים ותיקים אחרים, כמו וופי גולדברג או בילי קריסטל שכבר הוזעק בעבר למשימה ברגע האחרון, לא התנדבו לקבל עליהם את ההנחיה, וכך נותר הטקס ללא מנחה.

אלא שפארסת המנחה התגלתה בסוף דווקא כמבוכה היותר קטנה של אוסקר 2019. בשנים האחרונות נשמעו בקהילה השחורה בארה"ב טענות כי הוליווד אוהבת למקם שחקנים ושחקניות שחורים בתפקידי משנה, ויוצרת עבורם תקרת זכוכית מקצועית וחברתית. לדבריהם, למרות שהוליווד רואה את עצמה כמעוז ליברלי המקדם מיעוטים, בעלי נטייה מינית שונה וגם בעלי מוגבלויות, בסופו של יום, כאשר מתכנסת תעשיית הקולנוע לטקס האוסקר, נפקד מקומם של שחורים וגם בני מיעוטים אחרים, לא רק מרשימת הזוכים, אלא כבר בשלב המועמדויות.

הפיצוץ הגדול אירע דווקא אחרי שהסרט "12 שנים של עבדות" של הבמאי השחור סטיב מקווין זכה בפרס הסרט הטוב באוסקר 2014. בשנתיים שלאחר מכן שוב נעדרו השחקנים השחורים מרשימות המועמדים ופרנסי האקדמיה החלו סופגים עוד ועוד הערות על הקיפוח המקומם. המחאה השתלבה היטב גם עם קמפיין Blacklivesmatter ששטף את ארצות הברית בשנת כהונתו האחרונה של הנשיא אובמה, בעקבות תקריות שבהן ירו שוטרים למוות בצעירים שחורים שהיו לא חמושים. בניסיון לעצור את הסחף מיהרו בהוליווד לתת את הנחיית אוסקר 2016 לקומיקאי השחור כריס רוק, שעלה לבמה בחליפה לבנה ופתח במילים "ברוכים הבאים לאוסקר, המוכר גם בשם "טקס בחירת האנשים הלבנים"...

מאז נחרט נושא ייצוג המיעוטים בטקסי הפרסים בתודעה ההוליוודית, ממש כמו הייצוג הנשי והיעדר במאיות בעקבות מחאת ME Too. וכך ניסו מארגני אוסקר 2019 להימנע מהמבוכה שהייתה מנת חלקם של הטקסים בשנים הקודמות – ניסו ונכשלו!

ההתחלה הייתה הבחירה בהארט כמנחה, שהתפוצצה כאמור ברעש גדול. בהמשך דאגו שרשימת המועמדויות תהיה מייצגת מספיק, כך שמבין שמונת הסרטים המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר היו שלושה סרטים בעלי ייצוג שחור בולט, וכך גם בקטגוריות הבולטות של הבמאי, התסריט ושחקני המשנה המצטיינים.

המהלך כמעט והצליח להם, למארגני הטקס. שחקני המשנה השחורים רג'ינה קינג ומהרשלה עלי אכן זכו בפרס הנחשק בקטגוריית שחקני המשנה. גם הבמאי ספייק לי, שרבים מסרטיו עוסקים בגזענות באמריקה ובגיבורי הקהילה השחורה ("מלקולם X", "קדחת הג'ונגל", "עשה את הדבר הנכון" ואחרים), ונחשב לאחד המבקרים החריפים של הוליווד, זכה סוף סוף בפרס לאחר 30 שנות המתנה. אלא שאז אירעה התקלה.

בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר זכה הסרט "הספר הירוק", סיפורם האמיתי של מוסיקאי שחור (הפסנתרן דון שירלי) ונהגו הלבן, היוצאים לסיבוב הופעות בדרום ארה"ב של ימי ההפרדה הגזעית. הסרט שדן בסוגיות היחסים בין שחורים ולבנים, ונכתב מנקודת מבט לבנה, ובין כותביו היה גם בנו של נהג המונית, עורר שערוריה בקהילה השחורה כבר עם צאתו לאקרנים. מפיקיו ואפילו משתתפיו נתקלו בביקורת לא קלה, כולל מצד בתו של המוסיקאי, שירלי, שמחתה על האופן שבו הוצג אביה בסרט. לאחר הזכייה, ניסה ספייק לי לעזוב את האולם כמחאה ואף הכריז ש"השופטים טעו בבחירה". כך שוב יצאו אנשי אקדמיית הקולנוע מקללים, דווקא כאשר ביקשו לברך...

נתראה בטקס הבא.

הכותב אביטל גונן הוא מרצה לתקשורת ורדיו, מגיש התוכניות "מדברים ברדיו", "האלמנט" ו"הבוקר השישי" ברדיו קול רגע | avitalgo7@gmail.com