המהפכה של נטפליקס


בעשור האחרון עובר שוק הטלוויזיה הישראלי והעולמי שינויים מרחיקי לכת. השינויים לא ניכרים רק בהרגלי הצפייה וצריכת התוכן של הצופים, בערוצים ובפלטפורמות דרכן אנו רואים טלוויזיה, אלא הם עמוקים הרבה יותר ומגיעים אל לב ליבה של תעשיית הטלוויזיה והקולנוע, ומשפיעים ישירות גם על יצירת הסרטים וסדרות הטלוויזיה שאנו אוהבים.
אחד ממנועי השינוי המרכזיים ואולי הבולט שבהם הוא נטפליקס - שירות אספקת תוכן אינטרנטי, שהפך בתוך שנים מועטות לשחקן מרכזי בשוק הטלוויזיה, בלא פחות מ- 137 מדינות על פני הגלובוס. הכנסות ענק התוכן הזה הגיעו בשנת 2017 ליותר מ- 11 מיליארד דולר (!!), מספרים שבוודאי האמירו ב- 2018 שאך הסתיימה, ומכאן ניתן להבין קצת על עוצמתה של החברה, עוצמה שלא מסתכמת בכלכלה בלבד.

קשה להאמין, אבל נטפליקס הוקמה לפני 22 שנים בקליפורניה בתור אתר אינטרנט להשכרת סרטי DVD. עם העלייה במהירות ובקיבולת רשת האינטרנט והיכולת לצפות בצורה טובה בסרטים ע"ג המרשתת, החלה החברה ב-2007 להזרים תכנים מספרייתה העצומה, שירות שהתרחב בשנת 2011 גם לקנדה ולאמריקה הלטינית. המהפכה האמיתית התרחשה שנה אחר כך, ב- 2011, אז החלה נטפליקס להפיק וליצור תכנים משלה ואף רכשה קטלוגים עצומים של תוכן מחברות הטלוויזיה הוותיקות והמוכרות. שתי הסדרות הראשונות שהפיקה, "לילהאמר" בכיכובו של סטיבי ואן זאנדט ("הסופראנוס"), ו"בית הקלפים" המדוברת, בכיכובם של קווין ספייסי ורובין רייט, התקבלו באהדה רבה וסימנו את הדרך להקמתה של אחת מחברות ההפקה החזקות ביותר בעולם כיום. בחירתה להפיץ מיד את כל פרקי הסדרות בבת אחת, הייתה הגורם העיקרי ביצירתה של אופנת צפיית ה"בינג'", בה מדלג הצופה מפרק לפרק ו"מחסל" סדרות שלמות בימים ספורים. הימים בהם חיכינו שבוע לצפייה בפרק הבא, כנראה שלא ישובו עוד...

מאז הספיקה נטפליקס להפיק עשרות סדרות וסרטי טלוויזיה שזכו להצלחה גדולה. בין הידועות שבהן - "הכתר" על חייה של מלכת בריטניה אליזבת השנייה וקורות בית המלוכה במאה האחרונה, "נרקוס" על ברון הסמים הקולומביאני פבלו אסקובר, "אוזרק" על זוג אמריקני שנקלע לחיי פשע בחצר האחורית של אמריקה, וכמובן הלהיט האחרון מספרד "בית הנייר", על חבורת פושעים המשתלטת על הבנק המרכזי של המדינה, ומדובר כמובן רק בקצה המזלג. בניגוד לחברות הפקה אמריקניות אחרות, שמייצרות בעיקר תוכן באנגלית, פרשה נטפליקס את כנפיה לעולם הרחב, והיא מייצרת תכנים בשלל שפות, עובדה שתרמה לפופולריות שלה ברחבי העולם. בשנים האחרונות זוכות ההפקות של נטפליקס בעוד ועוד פרסים בטקסי ה"אמי" ו"גלובוס הזהב", המעידים שוב על כוחה ההולך וגובר. ניתן לומר שהשנה נסגר המעגל עם צאתו של הסרט עטור השבחים "רומא" של הבמאי אלפונסו קוארון בבתי הקולנוע ובנטפליקס במקביל. אם בעבר צפינו בסרטים קודם באולמות ע"ג המסך הגדול, אחר כך בספריות הוידאו ורק לאחר מכן בטלוויזיה, הרי שכעת יכולים הצופים לקבל סרט חדש ועכשווי היישר אל מכשירי הטלוויזיה הביתיים. אם "רומא" יזכה בפרס האוסקר, ומדובר במועמד מוביל לזכייה, יתחזק מעמדה של נטפליקס, שבה בחר קוארון להפקת והפצת הסרט, גם בעולם הקולנוע, ויכניס אותה סופית למועדון אולפני הענק של הוליווד. 

למרות עוצמתה הטכנולוגית של ישראל, התעכבה כניסת נטפליקס אלינו בכמה שנים, בעיקר בשל הריכוזיות של שוק הטלוויזיה שלנו. הדואופול, הוט ויס, עשה הכל כדי לייתר את כניסת השירות החדש, ומיהר לרכוש את זכויות ההקרנה של לא מעט מההפקות המקוריות של נטפליקס, כמו "בית הקלפים" שהוקרן במקביל אצל שתי החברות. אלא שהישראלים כידוע אוהבים חידושים, ולא יוותרו על הלהיט החדש, בוודאי כשמדובר לעיתים בחיסכון ניכר בדמי המנוי. העלייה בצפייה בטלוויזיה על גבי הרשת, הופעתם של הממירים האינטרנטיים ("סטרימרים"), והדרישה ההולכת וגוברת, הביאה לפתיחת השוק לתוכן נוסף ולהופעתם של שירותי טלוויזיה מתחרים כמו "סלקום", "פרטנר" ואחרים, שהציעו את שירותי נטפליקס כחלק מחבילת התוכן שלהם. כעת, כאשר חברת "הוט" עצמה מציעה את נטפליקס ללקוחותיה, נדמה שהמהפכה שיצרה החברה הושלמה.

הכותב אביטל גונן הוא מרצה לתקשורת ורדיו, מגיש התוכניות "מדברים ברדיו", "האלמנט" ו"הבוקר השישי" ברדיו קול רגע | avitalgo7@gmail.com