למה אימהות משמינות?


האם יש לכן בארון בגד שלא עולה עליכן מתקופת הרווקות/טרום ההריונות? או אולי תמונה מצעירותכן שכאשר אתן מביטות בה, אתן תוהות איך נכנסתן לבגד הקטן הזה? זה קורה לרבות מאתנו. החיים נעים בקצב מטורף והשינויים שחלים בחיינו לא פוסחים גם על הגוף שלנו.

יש משפט חכם שאומר: "הגוף זוכר הכול". לטובה ולרעה. אם היו תקופות לא טובות רגשית, שבהן עליתן או ירדתן במשקל בצורה משמעותית, או תקופות של שינויים הורמונליים כמו הריון ולידה וכו', הגוף חווה אותם פיזית לפעמים כ"טראומה", ולעתים קשה לו לחזור לתקופת טרום החוויה.

כותרת המאמר שלי אמנם מתייחסת לאימהות שבינינו, אבל ההשמנה היא לא מנת חלקנו הבלעדית. מסיבה כלשהי זה קורה גם לאבות. המאמר בלשון נקבה מטעמי נוחות, אך גם גברים ודאי ימצאו בו חלקים רלוונטיים להם.

אז מה קורה שם בעצם, בתהליך ההורות שלנו, שמביא להשמנה? במאמר שלפניכם אמנה את הסיבות המרכזיות לכך ואתן עצות כיצד אפשר לנהוג אחרת. ואפשר!

סיבה ראשונה: הריון ולידה
בתקופת ההיריון אנו עולות במשקל, מי יותר ומי פחות. אחרי הלידה, חלקנו מצליחות לרזות את רוב המשקל שעלה, אך אחוז הנשים שחוזרות למשקלן המדויק שהיה טרום ההיריון והלידה הוא נמוך. הרוב נותרות עם מספר קילוגרמים נוספים, וכל הריון ולידה מוסיפים עוד כמה ק"ג במצטבר.
טיפ שלי: לא לחכות לסיום כל הלידות וההריונות שאתן מתכננות, אלא להפחית במשקל לאחר כל לידה. אם אתן לא מתכננות הריונות נוספים, זה הזמן להקדיש לגוף יותר תשומת לב. תזונה בריאה, פעילות גופנית, שקילה באופן סדיר, עד שתגיעו למשקל הרצוי לכן. לא לחכות שהילד יהיה בן 30...

סיבה שנייה: הזנחה עצמית
אנחנו פעילות מרגע שאנחנו פוקחות עיניים ועד לרגע שבו אנחנו נרדמות - ילדים, בני זוג, קריירה, עבודה, בית ועוד. ומה אתנו? לנו לא מגיעה תשומת לב??
יש אימהות שאוכלות מאד לא מסודר – בעמידה, על הדרך מה שיש, שאריות שנותרו מהארוחה של הילד, כי אין זמן להכין לעצמי/לספורט.
טיפ שלי: לתכנן מראש מה בכוונתכן לאכול היום, להכין מראש מאכלים עבורכן כדי שלא תצטרכו להתפשר על השניצל והפסטה של הילדים, לא להגיע למצב שאת מורעבת ורק אז מתחילה להכין עבורך מה שמתאים לך. להבין שגם לך מגיע וגם את צריכה להיות בסדר העדיפויות שלך.
טיפ נוסף: העולם יוכל להסתדר גם בלעדייך, אם תיעדרי לשלוש שעות מתוך שבוע שלם, לטובת פעילות גופנית.

סיבה שלישית: נשנושים
כדי להישאר ערניות בשעות הקשות שהן אחר הצהריים, או סתם מתוך שעמום ולא רעב, אנחנו נוטות לעתים לנשנש, או להצטרף לנשנושי הילדים. ה"חטיפות" הללו פה ושם, מצטברות לשומן.
טיפ שלי: להחליט שאת אוכלת שלוש ארוחות ביום – בוקר, צהרים וערב בלבד.
בין ארוחה אחת לשנייה, יש לך שתי ארוחות ביניים, שהן מראש ידועות ומוגדרות בנוגע למה שהן כוללות. מה שלא רשום בתפריט שלך, פשוט לא נכנס! ללא תוספת של קצת במבה, חצי עוגייה וכו'.
טיפ נוסף: שימי ראש ונוחי, 10 דקות, בלי מסך, בלי טלפון. לעצום עין ל- 10 דקות לפעמים עושה נסים. חשוב מאד למצוא רגעים של שקט ומנוחה בתוך המירוץ היומיומי, לכמה דקות לפחות.

סיבה חמישית: הגיל 
ככל שנתבגר, הגוף יפרגן לנו פחות. המחזור נפסק וחילוף החומרים מאט. כל אלה הן סיבות להשמנה. טיפ שלי: אם לא עשיתן זאת עד עכשיו, זה הזמן לעבור לאוכל בריא, לא מעובד, לא מתועש, עם ארוחות מסודרות, קבועות, וכן, גם הכמויות צריכות לרדת מעט...

סיבה שישית: הגוזלים עזבו את הקן
משפטים של נשים שהילדים יצאו מהבית: "למי אני אבשל? לעצמי??" וגם: "לא נעים לי לאכול לבד".
טיפ שלי: בוודאי שכן, לעצמך מגיע ועוד איך. גם אם בכמות מזערית לעומת מה שהיית רגילה לבשל בעבר. וגם אם זה לא נעים לאכול לבד, עדיין צריך לאכול.
הפוכנה את החיסרון ליתרון – אתן קונות פחות כמויות מהעבר, מבשלות פחות כמויות, אז הבישול קצר יותר, ואתן יושבות לאכול בכיף את מה שהכנתן עבורכן במיוחד! הזדמנות לפרגן לעצמכן. אל תשכחנה שאפשר לבשל למספר ימים מראש.

לסיכום, אימהות יקרות לילדים קטנים/גדולים: החשוב הוא להבין את מקומכן בסדר העדיפויות, לדעת שגם לכן מגיע איכות ובריאות, וליישם על עצמכן, למענכן וגם כדוגמה אישית לסובבים אתכן. בהצלחה!

הכותבת יסמין חיו היא ד"ר (Ph.D) למדעי הבריאות, מומחית להרזיה ובעלת העסק "לרדת בקלות" | www.easydieta.co.il

התכנים המובאים במאמר אינם מהווים עצה רפואית או תחליף להתייעצות עם רופא