קריירה, איקאה ומה שביניהן


אם ביקרתם אי פעם באיקאה, אתם וודאי זוכרים שצריך לעבור את כל אולם התצוגה, על פי מסלול מוגדר, כדי להגיע למטה, לאולם שבו ממלאים את העגלה ותכל'ס הולכים לקופות. מבריק, נכון? זה לוקח זמן לעתים להבין שאפשר לרדת ישר לקומה הראשונה ולהתחיל לקנות. אבל האם זה אכן רצוי ונכון?
האמת היא, שניהול קריירה, התחום בו אני עוסקת, הוא קצת כמו ביקור באיקאה: בקומה העליונה אנו עוברים סוג של סוציאליזציה למוצרים, מאתגרים את כישרון העיצוב, ובקומה התחתונה מיישמים.

שלוש השאלות העיקריות שעולות כאן, הן:

  • איך אדע האם הכישרון שלי מפותח דיו ולמדתי מספיק למעלה? כלומר, האם אני באמת יכול/ה להציג מועמדות למשרות הטובות ביותר בשוק?
  • האם חובה לקנות למטה את הכלים המתאימים ביותר לבית שלי? כלומר, האם חייבים ליישם את מה שלמדנו?
  • האם אוכל להשתמש בכלים הפשוטים ביותר שיש באיקאה לשדרוג משמעותי של הבית? כלומר, האם אוכל לקפוץ מדרגה בזכות מה שלמדתי, ולקחת את הידע, הכישרון והמיומנויות שרכשתי, לדרגת יצירתיות גבוהה יותר? בנוסף, הרי לכל אחד מאיתנו יש יותר מכישרון אחד.

אחת הדוגמאות המורכבות ביותר ל'אפקט איקאה' היא הסבה מקצועית. בואו נדמיין שעיסוק או מקצוע הוא סוג של מרובע המורכב מסוגים שונים של פעולות. למשל, מי שעוסק בעריכת דין עושה את הדברים הבאים:

  • הכנת כתבי הגנה, כתבי תביעה, הסכמים וכו'.
  • מציאת אסטרטגיית פעולה בתיקים והערכת כדאיות.
  • עבודה מול לקוחות - במקרה של אזרחי/מסחרי מדובר בלקוחות עסקיים שמבצעים פעילות עסקית כגון רכישת חברה, העסקת עובדים וכדומה.
  • ייצוג לקוחות בבית המשפט.
  • הנחיית מתמחים בכתיבת כתבי בית דין ועוד.

כעת, בואו ניקח עיסוק פריפריאלי לכאורה כמו 'עבודה מול לקוחות', ונהפוך אותו לעיקרי. גם כאן נקבל עיסוקים שונים לגמרי, כמו למשל פיתוח עסקי או משאבי אנוש.

אם נמשיך את הדוגמה, עורך דין מהמשרד המוביל יוכל לבחור לעצמו ארגון עסקי או ממשלתי אחר להשתלב בו, עפ"י ראות עיניו, וגם לבחור עולם תוכן. לרוב, יש השקה בין עולם התוכן שבו עסק בעבר, לבין עולם התוכן בו ימצא עבודה הכי מהר.

חלק מהרעיונות לעיסוקים גוררים אחריהם שינויים בתחומים נוספים, כמו למשל שינוי בממד "ארגון" (רוב מנחי הקבוצות למשל, הם עצמאיים) או בעולם התוכן (מבוגרים לעומת ילדים, מנהיגות ושירות לעומת חרדת מבחנים) וכו'.

פשוט, נכון? אז מדוע ההסבה המקצועית נתפסת כדבר מורכב כל כך?

התשובה לשאלה הזו היא אולי בנאלית… איקאה נחשבת לדבר הגיוני, לא יצירתי וזול. היא נמצאת בקבוצת המותגים הזולים והפחות יצירתיים. גם התרבות התעסוקתית של המאה ה- 20 מחלקת את המקצועות לקבוצות וסולמות, ומעבר מסולם לסולם הוא מורכב ולעתים בעייתי. הסתכלות המעסיקים עד היום היא על 'מה את/ה כבר יודע/ת לעשות' ולא על 'מה תדע/י לעשות בעוד חודש? חודשיים? שנה?'. היא גם מתמקדת עד כה בקריירות ארוכות טווח ואינה מניחה שבעתיד הקרוב מאד נדבר על קריירות פרויקטליות, שהות של שנה שנתיים בארגון, סיכום ומעבר הלאה.

כך, חלוקת אותו מרובע של מקצוע לעיסוקים שונים היא אינה דבר טריוויאלי, ובחירה של עיסוק שיהפוך לעיקרי, שדרכו ניתן לעבור לתחום מקצועי אחר, היא בחירה מורכבת. בהמשך, חשוב גם להגדיל ולהזין את אותו עיסוק, על מנת להפוך את הבחירה להזדמנות תעסוקתית אמיתית. כשעוברים מקצוע, צריך ללמוד שפה, אופן התנהלות, מיומנויות עבודה ועוד. כדי להגביר את הקצב, מומלץ להתחיל ללמוד מראש לקראת ההסבה. קורס אחד לא מספיק בד"כ, והוא צריך להיות מגובה בהתנסות מעשית מרובה.

מכשול נוסף בתהליך הוא היעדר נטוורקינג מקצועי. גם את זה מומלץ לבנות מראש. ופה כל הדרכים כשרות! הרשתות החברתיות לוקחות אותנו צעד קדימה בנושא.

ועוד משהו קטן לסיום. אל תעשו זאת לבד. ייעוץ נכון יכול להפוך את המכשולים לכמעט בלתי מורגשים, ואת התהליך למאתגר ומהנה.

 הכותבת, יעל אוספובט, עוסקת בייעוץ וניהול קריירה | www.odp.co.il