שגרה או שגרע?


החופש הגדול הסתיים, ועם כל הרצון הטוב לדבוק באכילה בריאה ומסודרת, הוא הוציא אותנו מהתלם. אין זמנים קבועים של ארוחות, אין שעות שינה והשכמה מסודרות, הרבה מהחוגים לא התקיימו בחופש ולכן לא הייתה פעילות גופנית סדירה, ובכלל – הרעיון של חופש הוא בד"כ מתכון בטוח לעלייה במשקל, כי אנחנו מרשים לעצמנו לטעום דברים שביום יום אנחנו לא אוכלים.

אז עכשיו, כאשר שנה חדשה החלה, התלמידים והמורים חזרו לבית הספר וכל אחד חזר למסגרת קבועה ומסודרת פחות או יותר, הגיע הזמן לטפל בנושא שקצת זנחנו בחופש - התזונה.

נשאלת השאלה האם שגרה, בכל הקשור לתזונה ואורח חיים בריא, טובה לנו? האם זה נכון לדבוק בשעות קבועות, במאכלים קבועים, בספורט קבוע, או שעדיף "לבלבל את האויב" ולגוון כמה שיותר, ולשנות את הסדר וההרכב של הארוחות כדי שהגוף לא יתרגל?

בכתבה זו בחרתי לעשות סדר ולהסביר את היתרונות והחסרונות של שגרה באכילה.

שעות אכילה קבועות – כן או לא?
ישנן תיאוריות הממליצות לדבוק בשעות אכילה קבועות בכל יום. זה מתחיל בילדות כשכולם אוכלים יחד קבוע ארוחת עשר. הבעיה היא שבסדר היום הדינמי של ימינו, לדבוק בשעות ארוחה קבועות, היא משימה כמעט בלתי אפשרית. ומה אם איני רעבה ושעת הארוחה הגיעה? היצמדות לשעות ארוחה קבועות מלמדת אותי להתעלם מתחושת הרעב הטבעית שלי.

המלצה שלי
: במקום להקפיד על שעת ארוחה קבועה, הקפידו על מרווח של כשעתיים וחצי בין כל ארוחה. אם אכלתם ארוחת בוקר ב- 9:00, אכלו ארוחת ביניים ב- 11:30, ארוחת צהרים ב- 14:00, ארוחת ביניים נוספת ב- 16:30 וארוחת ערב ב- 19:00.

ארוחות קבועות החוזרות על עצמן – כן או לא? 
יש אנשים שאוכלים את אותה ארוחה מדי יום, לדוגמא בארוחת ערב - ביצה קשה, כף גבינה, סלט ופרוסת לחם וחוזר חלילה. מצד אחד יש בזה יתרון, כיוון שלא צריך לחשוב מה לאכול, הארוחה ידועה ומוגדרת מראש, ידועות הכמויות, ידועים המצרכים, וזה הופך לריטואל קבוע. מצד שני, לא רק שזה משעמם, אלא שהגוף מקבל את אותו הדבר מבחינת ויטמינים, מינרלים, סיבים, פחמימות, שומנים, חלבונים, יום אחר יום.

המלצה שלי
: עדיף לגוון. יש מבחר ושפע אדיר, צריך רק להיות יצירתיים ולא לוותר לעצמנו בעניין הזה. יש לזכור שאוכל אמור להסב לנו הנאה והוא לא רק צורך. אוכל מספק לגוף מגוון שלם של צרכים ועדיף לאכול מגוון ולתת לגוף מכל אבות המזון, מכל הוויטמינים, המינרלים וכו'.

פעילות גופנית קבועה – כן או לא?
יש אנשים שעושים את אותה פעילות גופנית במשך שנים, למשל: הליכה של שעה ביום. היתרון הוא בכך שהם שומרים על כושר וכמובן מתמידים. מצד שני יש גם חסרונות, כמו למשל העובדה שזו אותה פעילות. הגוף שלנו הוא מכונה המורכבת מהמון שרירים. למה להפעיל רק חלק מהם?

המלצה שלי
: לבצע פעילות גופנית שונה ומגוונת ולא לדבוק בסוג פעילות אחד. המטרה היא לעבוד על כל השרירים בגוף, ולא להתמקד רק בקבוצת שרירים מסוימת. אימון פונקציונלי למשל, יכול להיות מעולה, כי הוא משלב עבודה על כל קבוצות השרירים בגוף, הוא משתנה כל הזמן והתרגילים מתחלפים. בנוסף לכך, בפעילות קבועה, אם דרגת הקושי אינה עולה בהדרגה, הרי שאנחנו שומרים על כושר מסוים, אך לא משפרים אותו, לכן מומלץ מדי פעם לשפר את הרמה ולהעלותה. כך גם הגוף לא מתרגל וממשיך "לשרוף קלוריות". קבעו זמנים קבועים ביומן המיועדים לספורט ופעילות, כדי שלא תשכחו להתעמל, אבל גוונו - יום הליכה, יום פילטיס, יום פונקציונלי, יום מתיחות וכדומה.

לסיכום: שגרה היא חשובה וטובה בחיינו, אבל בתזונה עדיף לגוון, גם בסוג האוכל וגם בסוג הפעילות הגופנית.

הכותבת יסמין חיו היא ד"ר (Ph.D) למדעי הבריאות, מומחית להרזיה ובעלת העסק "לרדת בקלות" | www.easydieta.co.il