תנועה - המתכון לבריאות


במסגרת עבודתי אני פוגש מטופלים רבים הסובלים מאי נוחות באגן, כאב מקרין למפשעה ו/או לירך, נוקשות בהתרוממות משכיבה לישיבה או מישיבה לעמידה ו/או ביציאה מהרכב, שיווי משקל מעורער, מצב רוח ירוד, ייאוש וכו'. מדובר בהחלט באוסף מרשים של תסמינים שיכול בקלות לפרנס כל בית מרקחת ממוצע ברכישה מסיבית של תכשירים, עם מרשם ובלעדיו, שהרי זה הפך להיות כל כך קל ונגיש.

אם נצרף את זמן הנסיעה לבית המרקחת או חנות הנוחות, העמידה בתור, החזרה הביתה או לעבודה, הפסד ימי עבודה בגלל הסבל, ההתמכרות להפוגה הזמנית באי הנוחות והכאב... הרי שמדובר בהרבה מאוד זמן, וכל זאת מבלי שהסיבה נפתרה באמת. לעומת זאת, הפתרון פשוט, גוזל מעט זמן ומספק הרבה עונג. אבל לפני הפתרון הנה הסיבה:

בעידן בו אנו חיים, ישיבה ממושכת עקב אופי העבודה, זמן מסכים ארוך (טלפונים, טלוויזיה, מחשבים), ונגישות קלה ממקום הרביצה, מאפיינים את חיינו. התוצאה היא חוסר מוטיבציה להתלכלך, להזיע, לקום...

ישיבה ממושכת גורמת לניוון, היחלשות והתקצרות השרירים. היא גורמת לזרימת דם פחות יעילה לקצוות הגוף, ולדחיסת האיברים הפנימיים, מה שמונע את תנועתם הטבעית ופוגע בחיוניותם ותפקודם. הישיבה גם לא מאפשרת ייצור חומרים מעוררי חיוניות במוח (סרוטונין, אנדורפין ועוד), כשהתוצאה מכך באה לידי ביטוי בירידה במצב הרוח, דכדוך, מטבוליזם ירוד ומערכת חיסון ירודה.

כשהמציאות הזו הופכת לשגרה, אי הנוחות תגבר עד למצב שהגוף יתקשה למצוא פתרונות לקשיים שבהם הוא נתקל, כשהתוצאה היא נוקשות בתנועה, התכווצויות נשנות וחוזרות, צליעה, הדמיות רפואיות מיותרות, אבחנות מפחידות וטיפולים ממושכים.

אז מה עושים? ומה הפתרון? ת נ ו ע ה, זה הפתרון.

מהם יתרונות התנועה? שיפור היציבה ושיווי המשקל, חיזוק השרירים והגדלת גמישות הגוף, ייעול זרימת הדם הוורידית שמובילה דם מקצוות הגוף לריאות וללב, שיפור תפקוד לב-ריאות, שיפור בתחושת חיוניות הגוף והנפש, מניעת נפילות ופציעות, חיזוק מערכת החיסון של הגוף, ייעול מערכת חילוף החומרים בגוף, חיזוק העצמות, ולסיכום: חיזוק וייעול כל מערכות הגוף, כי אין להן תחליף.

שמתם לב בוודאי שלא הזכרתי ספורט. ספורט במהותו הוא עניין הישגי. מהר יותר, חזק יותר, גבוה יותר. מי שטוב לו ספורט, מבורך. יחד עם זאת, לרובנו אין מוטיבציה הישגית וכל מה שאנחנו רוצים זו בריאות טובה והרגשה טובה, לכן תנועה תספק פתרון מעולה.

תנועה היא הנעה של הגוף שמתאימה לקצב הפנימי שלכם, לכימיה שיש לכם עם המדריך/ה, בריקוד, בהליכה, בשחייה, בפילטיס, ביוגה, בטאי-צ'י, בשילוב ביניהם, בעבודה בחצר...

נצלו פעילות יומיומית שאתם רגילים לבצע בנסיעה ובצעו אותה בהליכה. צרו חוויה חיובית כבר בהתחלה (מעט זמן - עצימות נמוכה). זה יעזור בהמשך ליצור רצף פעילות.

הקדישו כחצי שעה עד שעה מדי יום, ארבע עד חמש פעמים בשבוע. התאהבתם? רוצים יותר? אין בעיה, בתנאי שעצימות התנועה תגבר בצורה הדרגתית ומתונה. אל תפתיעו את הגוף, הקשיבו לו - הוא ידאג להודיע לכם אם הגזמתם. כאשר זה יקרה אל תיבהלו, הורידו עצימות לזמן מה ואז חזרו בהדרגה למצב הקודם.

אז אם הכל כל כך טוב, למה אנחנו מתקשים כל כך להתחיל? מגוון התירוצים שאנחנו מוצאים הוא גדול, למשל: חוסר אנרגיה, אין לי זמן, מפחדים להיפצע, הרופא אסר עלי והחברים הפחידו אותי, אין לי כוח, אין מתקנים בסביבה שלי, עולה הרבה כסף... פספסתי משהו?

הכל מתחיל בהבנה ש"תנועה" במתכונת נכונה היא המתכון לבריאות טובה. נרגיש תחושה נעימה של הצלחה והתגברות שתסייע להמשיך בתהליך. גם האדם העסוק ביותר יכול למצוא חצי שעה עד שעה פנויים ביומו העמוס (מוזמנים להוכיח לי אחרת). תנועה אפשר לבצע ללא עלות ולהיעזר במתקני ספורט בגנים ציבוריים.

התייחסו ל"תנועה" כמרשם רופא טבעי ובריא ללא הכנסת כימיקלים זרים לגופכם. המוח שלנו מהווה מפעל סמים "טובים" - הטוב ביותר בעולם. עזרו לו לייצר את מה שטוב. והעיקר הבריאות.

הכותב דודי פוקס הוא בעל קליניקה תרפיה לטיפול בכאב, איזון יציבה ותנועה | www.therapyclinic.biz

התכנים המובאים במאמר אינם מהווים עצה רפואית או תחליף להתייעצות עם רופא