בין חליבה לכתיבה


כתבה: גלית בצלאל

ע"פ נתונים שהתפרסמו נמצא שרק אחד מכל שלושה עסקים משפחתיים יצליח בהעברה הבין דורית לדור השני, רק 12% יצליחו בהעברה מהדור השני לשלישי, ו- 3% בלבד יצליחו להעביר את העסק גם לדור הרביעי. מכאן עולה שסיכוייו של עסק משפחתי לעבור מדור לדור הם די קלושים.

ליאור גולן, בעל רפת חלב בבית שערים, בעצמו דור שלישי לעסק משפחתי ובעל תואר שני בייעוץ ארגוני, מסביר:  

"ישראל היא מדינה צעירה וכך גם העסקים המשפחתיים. הרבה מהם נתקלים לראשונה באתגרים הייחודיים לעסקים אלו רק בשנים האחרונות, לרוב בעת המעבר הבין דורי, אך לא יודעים כיצד להתמודד איתם. אחת הבעיות המרכזיות לדעתי היא שהפער הבין דורי בערכים, בשפה ובשאיפות הוא כל כך גדול, עד שלעיתים נדמה שהוא לא ניתן לגישור. שם המשחק כאן הוא אקטיביות ותכנון. היום כבר יש ידע עדכני בתחום, יועצים מומחים ומגוון שירותים שיכולים לעזור בנושא רגיש זה. המשפחה היא זו שצריכה לנהל את הנושא ולא לקפוץ ממשבר למשבר עד להתפרקות העסק והמשפחה".

ליאור, שנולד בבית שערים ומתגורר במשק עם אשתו יערה ושני ילדיו, מצא דרך מקורית לעזור לעסקים משפחתיים לייצר המשכיות. מאחר שתמיד אהב לכתוב ואף למד כתיבה יוצרת, הוא החליט לשלב בין העבודה לתחביב, ולכתוב ספרים עבור...עסקים משפחתיים. הספר הראשון שהוציא לאור היה מן הסתם הספר של משפחתו שלו, שנשא את השם "לא הולך בתלם: יצחק גולן - 75 השנים הראשונות".

"יכולת הכתיבה והעסק המשפחתי הן שתי מתנות מאוד גדולות שקיבלתי. נולדתי לעסק משפחתי. זה ב- DNA שלי. אני יודע היטב מה זה להיות חלק מעסק כזה, על כל המשתמע מכך. בעיות כמו מעבר בין דורי, גבולות בין העסק למשפחה ובעיות של תקשורת בתוך המשפחה אינן זרות לי. זה עניין מסובך. כתיבת סיפור העסק המשפחתי יכולה מאוד לתרום לעסק, כי מצד אחד היא משמרת את העבר והמורשת המשפחתית ומאדירה את המייסדים שכבר פרשו ועלולים להרגיש שהם כבר לא רלוונטיים, ומצד שני, משפרת את התקשורת הבינאישית ומחזקת את הדורות הבאים בעסק. בכוחו של הספר לחבר בין עבר, הווה ועתיד, ע"י חיבור לתשוקה היזמית הראשונית של המייסד, הנחלת ערכי היסוד, ותמיכה בהמשך התפתחות העסק המשפחתי. ברגע שמישהו מספר את סיפור העסק, את בעצם מעבירה לדור העתיד את אסטרטגיות ההישרדות של הדור המייסד. זה נותן השראה, יוצר גאווה משפחתית ומעניק לדור הצעיר רעיונות כיצד להתמודד עם משברים. היסטוריית העסק תספק גם מידע רב על ערכי הארגון והתרבות הארגונית, מידע שיכול לעזור בשימור לקוחות קיימים וכפלטפורמה לגיוס לקוחות עתידיים. הערכים של העסק מתחדדים כשכותבים את סיפורו".

כתיבת סיפור העסק לא רק מחזקת את תחושת השייכות של בני המשפחה והעובדים, אלא משמשת גם ככלי לשיווק וקידום העסק ובסופו של דבר תורמת גם לחיזוק ההזדהות של הלקוחות עם העסק. הוכח כבר שעסקים משפחתיים שהדגישו את היותם בבעלות משפחתית ומיתגו את עצמם ככאלה, יצרו רושם חיובי וזכו להתעניינות גדולה יותר בקרב הציבור. הסיפור שמאחורי העסק משדר אמינות, יציבות ואותנטיות.

העסק שלכם מתמודד עם מעבר בין דורי? המייסד חוגג 70? מציינים 50 שנות פעילות או חוגגים אירוע מעורר השראה אחר, ורוצים לציינו בצורה ייחודית שתיזכר ותישאר לדורות הבאים? ליאור ישמח לכתוב את הספר שלכם. תוכלו להכניס לתוכו סיפורים מאחורי הקלעים, אנקדוטות מהווי החברה ואפילו לשלב בו קישורים לסרטוני וידאו למען האנשים הטכנולוגיים יותר. תוכלו אף להעניק את הספר לבני המשפחה, העובדים והלקוחות, כמתנה לאירועים מיוחדים ובחגים. אגב, ספר כזה יכול להתאים גם לעסקים רגילים, ארגוני מגזר שלישי, קהילות, משפחות ואנשים פרטיים, וניתן אף ללוותו באירוע משלים בסגנון של "חיים שכאלה", מתנה מושלמת לוותיקי הישוב.

ליאור גולן - כתיבת סיפורי חיים לעסקים ומשפחות

054-4847316 | מייל: lgbsbs@gmail.com

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.